Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

zondag 25 maart 2012

Grote wedstrijd HSV Brittenburgh in Katwijk aan Zee

Hallo allen,

Voor afgelopen zaterdag stond er weer een mooie wedstrijd op het programma, de open wedstrijd van de Brittenburgh in Katwijk. Ik doe er dit jaar voor de 3e keer aan mee en voorgaande jaren was het steeds erg mooi weer. Ook zaterdag zat het weer enorm mee en hebben we naast het vissen kunnen genieten van een heerlijk voorjaars-zonnetje.

blij met een botje

In totaal stonden er voor deze wedstrijd 122 mensen te trappelen om te beginnen en dat betekent 244 hengels want er mag deze wedstrijd met twee hengels gevist worden.

Zelf stond ik erg dichtbij de strandtent waar het verzamelen was dus ik kon het lopend af. Voor de mensen die verder stonden waren er weer twee trekkers met platte kar geregeld en niemand hoefde zich dus echt moe te maken alvorens de wedstrijd.
Eenmaal op de plaats aangekomen stond ik netjes tussen twee uitlopertjes in en ik had er dus goede moed in  dat hier iets te vangen zou zijn. Al snel kwamen mijn buren ook aan en dat bleken twee jonge Zeeuwen te zijn die ook wel in waren voor een praatje. Zij stonden mooi voor een uitloper maar ook zij moesten flink aan de bak want het bleek al snel dat de vis niet gemakkelijk te vangen was.

de Zuid
Als hengels heb ik gekozen voor de Shimano Super Aero Technium voor de afstanden en voor dichtbij heb ik gekozen voor de zee-feeder van Grauvell. De laatste hengel is echt een toppertje voor rustig weer maar is sterk genoeg om een leuke zeebaars te drillen dus ik kies graag voor deze hengel gecombineerd met een 5000 molen van Penn. De onderlijnen die ik gebruikte zijn vrij standaard te noemen en hoewel ik normaal het liefst met dwarrellijnen vis heb ik nu ook wat afhouders erbij gepakt. De meeste onderlijntjes zijn voorzien van haakjes 6 tot 8 met een uitschieter naar 10 want kleiner wil ik niet gaan.

de Noord
Ik ben van start gegaan met de feeder dichtbij en de gewone stok ver weg. Al snel zag ik mijn buurman een visje vangen, maar bij mij bleef de vis in de zwin zitten. Op de feeder zag ik wel af toe ferme tikken maar deze kon ik niet verzilveren. Pas op 10:54 ving ik een leuk botje en daarmee was gelukkig die vreselijke Nul van de kaart.
23 cm op de kaart
Even later weer beet en daar kwam een iets groter botje aan de kant en weer met de feeder van dichtbij. Net zoals bij het eerste botje ving ik deze op witte afhouders met kraaltjes op de haaklijn.

25 cm erbij
Hierna heeft het echt heel lang geduurd want tot 12:35 wist ik geen enkel visje meer te vangen. De bot die er uiteindelijk uit kwam was gelukkig wel wat groter maar ik wist al dat het voor mij geen prijs zou zijn deze wedstrijd omdat er om mij heen wel redelijk gevangen werd en ik bleef dus achter op de rest.

3e en laatste botje

In de strandtent was het weer erg gezellig en er werd ook weer een leuke verloting gehouden rond 15:15 werd begonnen met de prijsuitreiking. Dit jaar zaten er veel mensen van de Brittenburgh in de prijzen wat voor de club natuurlijk erg leuk is en het applaus was soms oorverdovend. Kees van Dijk is nummer 1 overall geworden met 411 cm aan vis en hiermee wil ik hem van harte feliciteren. Zelf bleef ik steken op een 54e plaats met 74 cm aan vis en dus ga ik het volgend jaar gewoon weer eens proberen.

Verder verwijs ik nog naar de website van HSV de Brittenburgh voor de uitslagen en meer foto's (onder tabblad links klikken op Willem Bruins foto album)
en voor een film van de wedstijd verwijs ik naar de Strandvisser waar eerdaags wel een filmpje op zal komen te staan.

Hieronder nog wat foto's


de nummer 1 Kees van Dijk

alles netjes bij elkaar

meevissende controleur Maart met erachter de trekker-bestuurder Jac
de strandtent
lekker in het zonnetje

Spanning?
op de achtergrond de goed gevulde prijzentafel













3 opmerkingen:

  1. Hey Kees,

    Ik was er voor de 1e keer bij, vond het een leuke en goed georganiseerde wedstrijd. Prima naar mijn zin gehad en wat een weertje zeg.......

    Gr. Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weer een leuk verslag om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,

    Leuk verslag, in iedergeval wat gevangen. Had me ook opgegeven maar het zat vol ;-( volgende keer maar 2 weken van te voren opgeven i.p.v. 1 week, die wedstrijd schijnt aardig populair te zijn.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen