Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

zaterdag 28 januari 2012

Eindelijk weer eens een wedstrijdje vissen

Vandaag heb ik weer eens meegevist met de Brittenburgh die vandaag een competitie wedstrijd hield. Ik viste mee voor de dagprijzen en had dus geen competitie-stress wat ervoor zorgde dat ik heerlijk ontspannen kon meevissen.



In de Mijlpaal (clubhuis) had ik nummer 26 geloot en omdat ik geen idee had waar dit moest wezen ben ik op goed geluk voor de oude kerk het strand op gegaan en daar bleek ik dan ook pal voor te moeten staan. Rond 8:00 kwam ik aan op het strand en zag een zee voor me liggen die zo vlak was als een spiegel. Een kalm oostenwindje in de rug en een prachtige breed strand met zakkend water. 

Even was ik bang voor veel vuil in het water gezien de banken met mesheften en andere troep die er lag maar dit bleek al snel mee te vallen. Even een hengeltje uitgeworpen met een loodje om de stroming te bepalen en deze kwam na een 20  minuten schoon terug, dus geen vuil.... Heerlijk.
Wel lagen er een hoop rare schelpen op het strand die blijkbaar hun *** niet binnenboord kunnen houden. Weet iemand hoe deze schelpen heten?


Om 9 uur klonk het signaal om te beginnen en 44 man wierpen hun lood richting de horizon. Prachtig om met zoveel mensen een wedstrijd te doen met dit soort heerlijk weer!

lekker druk in de zuid
en in de Noord
Na het inwerpen heb ik direct de hengels in de steunen gezet om te gaan buurten bij de andere mannen van de Brittenburgh. Deze wedstrijd deed ik mee voor de gezelligheid dus ik liet de onderlijnen lekker met rust om vervolgens om het half uur even te kijken.
De buurman met een mooie bot
Rond half tien heb ik beide hengels binnen gedraaid en aan beide hengels zat een mooi botje. Dat begon goed en ik werd toch een beetje fanatieker :-) (not!)





Hierna duurde het toch wel een uurtje voor ik een derde botje kon landen en besloot ik met één hengel wat verder te werpen omdat ik toch nog toe alleen heel dicht op de kant had gevist. Rond 10:45 leverde me dit een doubletje bot op.

Ik besloot om de rest van de tijd met één hengel ver weg te werpen maar dit bleek achteraf geen goede keuze omdat ik van veraf geen vis meer heb kunnen halen. Van dichtbij kwam nog wel vis binnen en hoe! Net voor het wegvallen van de stroming bleek ik beet te hebben en er kwam een botje aan de kant. Inwerpen en 3 minuten later, weer beet. In halen, inwerpen en ...... weer beet. Dit ging vier keer door en toen stopte het. Met tussenpozen van max. 6 minuten had ik vier botjes aan de kant en stond de teller inmiddels op 9 stuks.

Hierna is het een tijd stil geweest en pas rond 12:30 ving ik er een botje bij wat er voor zorgde dat ik 224cm vis op de kaart had staan toen het eindsignaal werd gegeven.
nummer 10
In de Mijlpaal trakteerde ik mezelf op twee frikandel speciaal en een lekker koud biertje en kocht ik wat lootjes voor de tombola. Langzaam druppelde de mensen binnen en het werd weer lekker gezellig. Ook de tombola was erg leuk en er werden weer een hoop foute opmerkingen en grappen gemaakt. Ik heb in ieder geval weer brandstof voor m'n Tomos want ik won een fles Hoppe vieux.

Tijdens de prijsuitreiking bleek ik met mijn 10 visjes een derde prijs te hebben in de C-poule en m'n vismaat Martin werd weer eens eerste. Volgende week ook zo vissen Marte dan winnen we vast!

Het vlees voor zondag is weer binnen......
Welnu, dit was het weer voor deze keer. Volgend verslag komt hopelijk maandag weer want dan hoop ik met de boot weg te gaan.

Groeten, Kees

9 opmerkingen:

  1. leuk verslag kees,
    luister maar goed naar die van rhijn kwa techniek,dan komt het wel goed.
    en hou jezelf recht he,

    groet arjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Luisteren naar die van Rhijn? Nooit! die staat toch alleen maar te liegen over zijn vangsten...

      Gr. Kees

      Verwijderen
    2. Ik gunde jou wel even het winaars-gevoel. En gelogen heb ik nooit. Ik was alleen na vier vissen gestopt met tellen. Alleen vertellen wat je zeker weet, anders had ik moeten liegen.

      Gr Martin

      Verwijderen
  2. Volgende week zal blijken wie de échte winnaars zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lijkt wel leo klink die kan ook liegen als de beste
    hihihi hij vangt meer dan kotters aan de kust

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,

    Mooie vangst en leuk blog! Die schelpen lijken erg veel op zoetwatermossels. Misschien door het spuien van de laatste tijd.

    Groet,

    ~Willem van Beelen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leo vangt nog meer dan de dirk dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,

    Mooi resultaat een 3e plaats, gefeliciteerd. Volgens mij is die schelp een strandgaper ook wel "zeikerd" genoemd, ben ze weleens tegengekomen bij het aassteken, ze spuiten dan hun "vloeistof" de lucht in.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen