Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

zondag 12 mei 2013

Richard Solleveldbokaal 2013

Hallo beste mensen,

Gisteren was het voor mij en zo'n 128 andere vissers een drukke dag, want de Richard Solleveld bokaal stond op het programma. Nu kan ik me de laatste wedstrijd die ik heb gevist echt niet meer heugen dus het was voor mij best wel spannend hoe één en ander zou gaan lopen.


Ik ben overgehaald door Martin en na deze dag kan ik gerust zeggen dat ik hem daar erg dankbaar voor ben. Martin waarschuwde me al dat we er niet teveel van moesten verwachten omdat er zoveel profs mee zouden doen. Ik zei dat dat me niet uit maakte en dat ik met een pakje onderlijnen al heel tevreden zou zijn.

Ondanks het slechte weer had ik er toch veel zin in. Er zou veel regen gaan vallen en ook de wind zou sterk aanwezig zijn vanuit het zuidwesten. Gelukkig kun je je hier op kleden en dat had ik dus ook gedaan. Ik was ingeloot op plaats E29 en volgens sommige mensen was dit een kopstek, iets wat later niet waar bleek te zijn. We werden met platte wagens en tractoren naar onze plaatsen gebracht, wat ik toch altijd maar een luxe vind en ik was er ook erg blij mee.

Een late deelnemer werd naar zijn stek gebracht
Op de stek aangekomen bleek ik ongeveer in het midden tussen twee dammen te staan en omdat de stekken ook ruim waren uitgezet hoefde ik dus niet snel bang te zijn in de lijnen van de buren te komen. Rustig heb ik alles klaar gemaakt en dat lukte allemaal aardig ondanks de lange tijd die ik niet heb gevist. Om tien uur klonk er een behoorlijke dreun van een vuurpijl die aangaf dat de wedstrijd kon beginnen. Erg gaaf om te zien hoe dan ineens heel veel mensen tegelijk hun hengel gaan uitwerpen. Ik heb even gewacht met uitwerpen om hier naar te kunnen kijken.



Na het inwerpen ben ik een andere onderlijn gaan beazen om alvast iets klaar te hebben hangen voor als er iets misgaat of gewoon om van onderlijn te wisselen. Hierna diverse keren ingehaald en opnieuw ingeworpen, maar helaas het zat er niet in voor me. Als aas gebruikte ik de kleinere wedstrijdpiertjes en slikzagers.

De eerste en ik deed weer helemaal mee!
Om 11:40 voelde ik plotseling weerstand bij het inhalen. Even leek het of ik de onderlijn van de buren aan het binnenhalen was, maar gelukkig bleek het vis te zijn. Een mooie bot van 30 cm en opeens deed ik weer echt mee, want om me heen was er al die tijd ook niks gevangen. Even later weer beet en een bot van 29 cm had zich tegoed gedaan aan mijn aas, wauw ik begon weer helemaal op te leven ondanks de regen en de koude wind. Tijdens de wedstrijd kwam er ook nog een kar langs waar je een broodje warme worst kon kopen, erg lekker!

Bijna een uur later weet ik weer een botje van 15 cm binnen te halen en een kwartier voor het einde haal ik een doublet bot van 17 en 18 cm naar boven, wat mijn totaalscore lekker omhoog haalt en ik kon met een tevreden gevoel  met 5 vissen en 108 cm op de kaart de wedstrijd beeindigen. Helaas weet ik er verder geen botje meer bij te vangen, maar dat mocht de pret niet drukken.


We werden weer netjes opgehaald door de tractor en in het clubhuis heb ik als eerste en lekker bakkie koffie gehaald om op te warmen. Het was weer druk in het clubhuis en je zag aan de mensen dat er veel spanning aanwezig was. De prijzentafel was in ieder geval goed gevuld met mooie bekers, geldprijzen en heel veel hengelsportmateriaal. Daar zou ik ook best iets uit willen zoeken, al had ik het idee dat ik niet bij de prijswinnaars zou behoren.
Mijn vismaat Martin had 9 vissen en het C-vak dus ook hij stond er gespannen bij.

De rijk gevulde prijzentafel
Na de bekende verloting begon men aan de prijsuitreiking en daar bleek de overall-winnaar met dik 2,7 meter aan vis te hebben. Ongelofelijk en duidelijk dik verdiend die beker en prijs, petje af. Jammer alleen dat ik de prijsuitreiking erg rommelig vond verlopen, hier zou de organisatie nog eens naar kunnen kijken. Verder niets dan lof over deze wedstrijd.

Martin als vakwinnaar
Martin bleek eerste van zijn vak te zijn geworden en mocht ook een beker en een geldprijs ontvangen en na veel wachten hoorde ik ineens mijn naam genoemd worden. Ik bleek 19e overall te zijn geworden en mocht uit het overgebleven hengelmateriaal een leuke hengel uitzoeken, toch iets meer dan een pakje onderlijnen.

Ik met een leuke hengel als prijs
Na de prijsuitreiking zijn we snel naar huis gegaan en ik kan niet anders zeggen dat ik waarschijnlijk het visvirus wel weer te pakken heb. Hopelijk kan ik snel weer wat zeebaarsvangsten melden op de site.

Met vriendelijke groeten, Kees de Mol


1 opmerking:

  1. Hoi Kees,

    Mooi resultaat! Gefeliciteerd! Je bent het inderdaad nog niet verleerd ;-).

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen