Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

dinsdag 1 oktober 2013

Hallo,

Even later dan bedoeld maar hier wil ik toch nog een verslagje schrijven van de NFB-wedstrijd van zaterdag 28 september op het strand van Noordwijk.

Al vroeg ben ik uit de veren gekomen en na wat te hebben gegeten stap ik met al(?) mijn spullen naar buiten om het op het karretje achter mijn scooter te laden. Na een lekker ritje ben ik echt helemaal wakker en kom ik aan bij het clubgebouw van hsv de Sportvisser in Noordwijk. Lekker op tijd dus ik had alle tijd om even een praatje te maken, dacht ik. Maar na het ophalen van mijn wedstrijdkaart kwam ik er ineens achter dat ik mijn waadlaarzen en mijn aas vergeten was. Nou lekkere voorbereiding zul je zeggen, dat schiet lekker op. Gelukkig woon ik dichtbij dus ik ben snel op de brommer gestapt om de spullen op te halen. Toen ik eenmaal terug kwam sloeg de klok net halfnegen dus ik had nog tijd en omdat ik dichtbij de boulevard stond hoefde ik ook niet ver te lopen. Voortaan toch maar een checklist maken om te kijken of ik echt alles bij me heb.

Prachtig strand met mooie uitlopertjes
Op het strand aangekomen zag ik een lekker vlak zee-tje met een mooi breed strand. De plaatsen vond ik erg dicht op elkaar staan en omdat mijn buren dachten dat mijn plek leeg zou blijven was die al mooi ingepikt, maar dat werd snel opgelost zodat ik ook lekker kon gaan vissen.

De buurman met een bijzondere tactiek. Ik heb hier veel van geleerd

Om negen uur klonk het signaal dat we mochten ingooien en 96 onderlijntjes werden strategisch in de zee geworpen. Ik koos voor een onderlijn met dunne stalen afhouders met niet te kleine haakjes. De hengel was een Shiman aero technium cx-g waar ik enorm tevreden mee ben omdat deze sterk en stijf genoeg is maar toch soepel. De molen was mijn vertrouwde Penn affinity die is opgespoeld met 25/00 draad van Shimano en hierop zit een tapse voorslag. Die tapse voorslagen zijn echt nuttig om te gebruiken omdat je een veel kleinere knoop hebt tussen de hoofdlijn en je voorslag.

Misschien weet je niet hoe ik eruit zie, daarom maar even een schaduwportretje
Hierna begon het grote wachten op de vissen die mij de eindzegen zouden gaan opleveren. Helaas bleek dit niet zo heel soepel te gaan en moest ik keer op keer opnieuw beazen en weer inwerpen, maar er kwam geen vis. Wel kwam er vuil (apehaar) in grote hoeveelheden uit het water mee. Het water zou tot 10 uur opkomen en hierna met het zakkende water werd het vuil ook minder. Met het keren van het tij kwam ook de wind opzetten, maar omdat het zonnetje scheen werd het niet koud.

Kees de Weger vangt wél vis!
Pas rond elf uur mocht ik een visje binnendraaien net toen ik met Kees de Weger stond te praten en had gezegd dat het niks zou worden. De eindzege was nog ver weg, maar ik deed in ieder geval weer mee met dat ene scharretje, want om me heen werd dramatisch weinig gevangen. Hoe iedereen ook zijn best deed, het zat er gewoon niet in.

Schar van 25 hele centimeters


De rest van de tijd ben ik onafgebroken bezig geweest met inhalen, nieuwe beaasde onderlijn eraan hangen en weer inwerpen. Ik viste op het kwartier zodat ik zeker wist dat ik niet met lege haken aan het vissen was, maar helaas mocht het niet baten. 13 uur schalde de hoorn, maar helaas niet voor mij, de eindzege had ik weer niet bereikt... Maar goed, ik had wel weer lekker gevist en weer wat geleerd van de buren en ooit komt die overwinning er wel een keer al ben ik dan misschien zo oud dat ik het startsignaal niet eens meer hoor.

I'll be back,

Kees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten