Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.


Video's

donderdag 27 juni 2013

Baars in de stromende regen

Hallo,

Gisteren heb ik weer eens wat aas gehaald om het te gaan proberen op de baars. Ik heb 1,5 ons zagers gehaald waarmee ik met één hengel makkelijk een paar uurtjes kan vissen. Het aas gehaald bij Meyvogel ziet er weer netjes uit zoals altijd.
Ik kom rond 20 uur aan op het strand en bij de strandopgang heb ik al gehoord dat er voornamelijk botjes worden gevangen maar geen baars. In de hengelwinkel heb ik echter andere verhalen gehoord dus ik weet het ook niet meer. Gewoon proberen dan maar.
Ik zoek een plekje naast een mooie mui en rond 20:15 gaat mijn eerste onderlijn te water, een onderlijn met drie wapperlijntjes met aberdeenhaakjes. De lijn ligt nog geen 10 minuten in het water en de hengel wordt volledig in een boog getrokken. Ik sta wat verder van de hengel vandaan en ren erheen, maar als ik de hengel beet heb voel ik het losschieten..... helaas dus, maar in ieder geval is er wel leven in het water. Ik besluit de haken van de onderlijn te vervangen voor wat grotere F314 haken van Gamakatsu en hoop dat ik hierdoor geen missers meer zal hebben.

Het eerste baarsje is binnen.
Hierna zie ik veel leven op de hengeltop maar helaas zijn het steeds missers, maar rond 20:45 zie ik weer een paar tikken op de hengel en niet veel later haal ik een mooi scholenbaarsje binnen.


Ik heb er weer helemaal vertrouwen in en wacht met spanning af wat er nog meer gaat komen, maar dat duurt helaas nog wel even en langzamerhand begint het ook een beetje te spetteren. Ik ben een beetje dom geweest om niet naar de weersverwachtingen te kijken en sta dan ook op strand zonder regenkleding. De jas die ik aan heb zou wel waterdicht moeten zijn, maar ik kan vertellen dat-ie dat echt niet is. De regen stroomt ook mijn lieslaarzen in waardoor ik uiteindelijk van onder een boven zeiknat ben. Maar goed, eigen schuld dikke bult.
Rond 21:45 zie ik de hengel weer flink doorbuigen en dit keer kan ik gelijk de hengel pakken en ik voel een behoorlijke weerstand aan de andere kant van de lijn: Baars! Yes yes yes, nu moet het ervan komen en ik begin voorzichtig in te draaien. Als ik de baars bijna aan de kant heb blijft mijn lijn vastzitten op mijn topoog door de algjes die er op de lijn zijn blijven hangen. Ik loop rustig naar achteren waardoor de spanning op de lijn blijft en dan zie ik een mooie baars uit de branding komen.


De baars meet 45cm en is redelijk dik dus ik neem 'm lekker mee voor in de pan. Als ik 'm de kop in sla, sla ik per abuis ook nog even mezelf op m'n handen en wat er toen volgde hebben ze waarschijnlijk in Scheveningen kunnen horen. Ik zit nu dus ook te typen met een pijnlijke hand.
Ik ben de regen en m'n natte kleren vergeten en gooi direct weer in en niet veel later is het weer raak, de hengeltop tikt weer. Helaas blijkt het dit keer een botje te zijn.


Jammer genoeg weet ik de komende tijd geen baars meer te vangen maar nog wel twee botjes. Langzamerhand begin ik steeds meer te verkleumen en ik sta te rillen bij m'n hengel, maar dan besluit ik dat ik ga vissen voor de lol en dat dit niet bepaald lollig meer is. Het is dan rond 23 uur en het heeft dan 2 uur onafgebroken stevig door geregend. Volgende keer toch maar beter de weersverwachtingen in de gaten houden en de juiste kleding meenemen.
Eenmaal thuis aangekomen gooi ik alle spullen in de schuur, de zeebaars in de koelkast en ga ik even lekker met een biertje op de bank zitten. Het was me het avondje wel zullen we maar zeggen.

Groeten, Kees

4 opmerkingen:

  1. Kees volhouden ze worden al grooter zie ik. Niet geschoten is altijd mis. Gr. Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Willem we blijven doorgaan en al vangen we niks dan genieten we wel.

      Verwijderen
  2. Kees,

    Mooie baars daar op de meetlat,ikzelf ben maandagavond nog naar het strand getogen met m'n tongennet om een poging te wagen, het weer was super maar het water te helder voor de netvisserij, de heentrek had ik niets maar de trek terug had ik een knoepert van een zeebaars in het net. waarschijnlijk op het allerlaatste moment in de branding gepakt. de mijne mat bijna 70cm en had duidelijk overgewicht.

    groetjes,

    Wim Twigt (de garalenvisser van laatst).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 70cm! Dat is echt enorm Wim. En wat gaaf dat je hem met je tongennet ving. Hoop dat je nog veel tongen zult vangen en ik een mooie grote zeebaars.

      Verwijderen