Welkom op mijn Blog over zeevissen. Mijn naam is Kees de Mol en ik woon in de achtertuin van Katwijk aan Zee. In deze blog wil ik u laten zien hoe ik het zeevissen beleef. Ik wens u allen veel leesplezier. Heeft u een tip of wilt u reageren, laat dan eens een berichtje achter.

Video's

vrijdag 10 januari 2014

Scharvissen op de Noordpier in IJmuiden 8-1-2014

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog heb bijgehouden. Dit komt gewoon omdat ik niet aan vissen ben toegekomen. Als ik ben wezen vissen zal ik altijd wat schrijven dus blijf mijn blog gewoon in de gaten houden en wie weet is er weer een topic bijgekomen.

Afgelopen woensdag 8 januari ben ik op pad gegaan naar de Noordpier in IJmuiden, of eigenlijk Velsen-Noord als je het in de TomTom wilt invoeren. Rond 9 uur ging ik op weg en na een rustige autorit een een stevige wandeling richting en op de pier kwam ik rond 10:20 aan op een plekje rond de 1250 meter op een plateau en rond 10:30 had ik de spulletjes gereed. Dit keer met twee hengels gevist, wat ik eigenlijk liever niet doe (want het gaat dan zo op werken lijken) maar ik had door omstandigheden zoveel aas, dat zou ik met één hengel niet opkrijgen. Het zou deze dag droog blijven en de wind werd volgens de berichten matig. Matig is het niet geworden, want het bleef de hele dag stevig waaien, maar het was wel droog en dat is toch heerlijk!

De hengels die ik gebruik zijn Shimano Aero Techniums, één C-XG en één B-XG van 4,25 meter. Kan niet zo goed het verschil vertellen tussen deze twee, maar ik denk dat de B-XG iets stijver is. Ik vind het in ieder geval beiden zeer prettige hengels om te gebruiken. De lengte is slechts 4,25 meter, maar na het gebruiken van 4,5 en 5,0 meter hengels ben ik hier toch weer op terug gekomen. Mijn lengte is slecht 1,73 meter en ik denk dat je dan al gauw een te lange hengel kiest. Laatst zag ik zelfs iemand met een 6,0 (!!!) meter hengels aan de gang. Zag er niet uit en de afstand was knudde. Denk dus goed na voor je een (dure) hengel koopt.
De molens waren een Shimano Ultegra XSB die ik al een hele tijd heb. De molen loopt nog als een zonnetje, maar ik maak hem wel na elke vistrip schoon en eens per jaar geef ik 'm een onderhoudsbeurtje. Ik heb ook een XSA die goedkoper is, maar voor niet al teveel geld kun je deze upgraden door de glijlagers te vervangen voor kogellagers (die gemakkelijk te koop zijn via internet). De andere molen is de Penn Affinity. Nog steeds een hele mooie molen die ik graag gebruiken mag. Een review hiervan vind je op m'n blog.
Voor de lijnen gebruik ik graag dunne lijnen met een tapse voorslag. De tapse voorslagen zijn wel vrij prijzig en als je nog aan het leren bent met werpen en je nog veel materiaalverlies hebt kun je ze beter mijden, maar ik vind ze heel goed werken. De hoofdlijn is van Shimano in van die grijze blikjes, ook weer vrij prijzig, maar goed...

Buurman met zijn Koolvis
De eerste keer inwerpen leverde me helaas geen vis op en de tweede keer ook niet, maar hierna begint het voorzichtig te lopen. De stroming van het zakkende water komt er in en dat verklaart de verder vangsten volgens mij volledig omdat het gedurende een paar uurtjes goed blijft en dan ineens weer stopt. Ik vang afwisselend één of meerdere scharren per keer, met 2 a 3 keer een triplet, wat natuurlijk altijd leuk is, maar wel hard werken met inhalen zeker als je op afstand vist. Ik weet niet welke afstanden ik werp, maar je moest toch wel een flinke afstand werpen om aan de vis te komen. Dichtbij werd helemaal niets gevangen.
Hoewel.... Naast me stond een vriendelijke kerel die voor het eerst was gaan zeevissen. Hij had een goedkope hengelset en een doosje haken en wartels en verder had hij buiten het aas om niets bij zich. Eerder had een andere buurman hem al op weg geholpen, maar als snel was hij zijn lijn kwijt en voelde ik me geroepen ook even te gaan helpen. Ik heb een voorslag opgeknoopt en hem een mooie paternoster gegeven en ik heb hem uitgelegd hoe hij het beste kon werpen. Dit wierp zijn vruchten af, want al snel wist hij een afstand te bereiken van wel zeker een meter of tien. De man moet dus nog even leren, maar door de hulp van zijn buurman en mij weet ik zeker dat we er weer een nieuwe zeevisser bij hebben. Even later ving deze man ook nog eens een prachtige koolvis! Heel leuk om zo'n vis eens te zien en geweldig dat deze man toch wat heeft gevangen.

Koolvis van de buurman

Meuntje. Altijd leuk om te vangen
In totaal vang ik 21 scharren, 1 bot en een 5-dradige Meun. Ik had misschien meer kunnen vangen, maar ik heb het rustig aan gedaan met inhalen en ben toch tevreden met het resultaat. De volgende dag hebben we de scharren leggen gebakken met een patatje erbij.

En hier nog de film die ik gemaakt heb van de dag (Klik op de link) Ik weet niet waar het aan ligt maar je moet de video even naar het begin zetten.

Groeten, Kees de Mol

ps. Mochten er problemen zijn met bijv. het filmpje. Mail me dan even dan kan ik er naar kijken.

1. Hoi Kees,

mooi verslag heb je weer geschreven. Goed en duidelijk omschreven hoe de visdag was geweest. Net als Willem L, die schrijft ook lekker uitgebreid. En je hebt leuk gevangen, daarnaast ook een beginnende vissende buurman geholpen. Altijd fijn als er een medevisser te hulp schiet. Hij gooide in ieder geval een stuk verder, toch mooi een koolvis gevangen. Groetjes, John de cameraman.

1. Dank je John. Het is leuk om een blog bij te houden en nog leuker om te weten dat het ook gelezen wordt. Kunnen we van jou ook filmpjes verwachten gezien je bijnaam?

Verwijderen
  2. Ha Kees,

Lekker gevangen! Doe je trouwens handig met die tang, had er ooit ook 1 aangeschaft maar er was al snel een onderdeel afgeroest. Filmpje begon bij mij gewoon bij het begin.

Vis greetz,

Willem

1. Hoi Willem,

Ik gebruik de tang vaak en meestal werkt het wel hoewel het soms gewoon niet lukt.
      Groeten, Kees

Verwijderen
  3. Hoi Kees,

ik sta het liefst achter mijn camera's. Je kan mij wel zien op de achtergrond op in video van: Topvisser Clips tongen vangen aan het Noordzee kanaal. (YT) Fred werd gefilmd en tiental meters verder was ik aan het vissen. Zo vaak vis ik niet eens, grappig wel heb ik Willem L en jij een paar keer gefilmd. Net als jouw video's, leuk om weer terug te zien. Een bewegende verslag en de foto's. Daarom ben ik veel meer met video dan vissen bezig. Groet John.

4. Hallo Kees,

Altijd leuk om een rondje zeevis-blogs/sites/etc. te doen op een zondagmiddag zoals deze......zo kom ik dus ook af en toe bij jouw blog uit.
    Nu lees ik in je verslag dat je de glijlagers van je XSA hebt vervangen d.m.v. kogellagers die je online besteld hebt.
    Nog nooit van gehoord maar erg interessant aangezien ik hier nog 2 oude XSA's heb liggen.
    Mijn vraag is dus eigenlijk of ik die lagers zelf makkelijk kan vervangen en...waar ik die lagers eventueel zou kunnen bestellen?
    Groeten,

Sherrif

5. Hallo Sherrif.

De kogellagertjes heb ik bij een modelbouwwinkel gekocht genaamd Quartel als ik het goed heb. Tegenwoordig moeten ze online ook wel te vinden zijn zoals bij Conrad. Het belangrijkst is dat je de asdiameter waarover het lager komt en de buitendiameter van het gat waar het lager in komt te zitten, weet. Volgens mij komen de maten van de glijlagers aardig overeen met de maten van de kogellagers die je nodig hebt. Succes in ieder geval en vis-ze.

Groeten, Kees de Mol

ps Leuk dat je mijn blog waardeert!

6. Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie, ik zal er aankomend weekend eens naar op zoek gaan als ik het niet te druk heb met vissen..;-)